Van intentie naar impact
Aanbod en programmatie
Literaire evenementen en voorstellingen hebben nog vaak een traditionele insteek. Welke stemmen krijgen de ruimte? Hoe zorg je ervoor dat nieuwe namen aan bod komen? Wat houdt een divers aanbod precies in? Hoe zet je in op sprekers en voorstellingen die diversiteit representeren?
Hieronder geven we tips en verbeterpunten mee, die naar voren kwamen uit de focusgesprekken van merkstrategisch bureau Reputations.
ZORG VOOR EEN DIVERS AANBOD
Literaire programmatie heeft twee uitersten: van heel traditioneel, met vaak overbevraagde, witte, bekende profielen, tot heel diverse, niche performers. Vaak is het de een of de ander, terwijl er net nood is aan kruisbestuiving tussen de twee uitersten.
Actiepunten
Verspreid je oproep tot deelname aan een activiteit of evenement in diverse kringen. Zorg voor een integratie van de verschillende netwerken.
Voeg als boekhandelaar, bibliotheek of school meer diversiteitsgevoelige titels toe aan je aanbod. Denk daarbij bijvoorbeeld aan boeken van én over auteurs met een migratieachtergrond.