publieksbereik

Aanknopingspunten voor een inclusieve publiekswerking 

9 oktober 2024

Wie in de theater- of museumzalen kijkt, ziet daar vandaag nog steeds weinig diversiteit vertegenwoordigd. Net als voor cultuur in het algemeen, is het ook voor de literaire sector moeilijk om nieuwe en andere doelgroepen te bereiken. Hoe kun je ervoor zorgen dat je als organisatie of uitgever ook groepen bereikt die traditioneel verder van je afstaan? Hoe stem je je werking af op een gebruiker met een (visuele) beperking, een andere moedertaal of een andere culturele achtergrond? Hoe zorg je ervoor dat je producten en evenementen ook voor hen letterlijk en figuurlijk open staan?  Enkele aanknopingspunten.

Creëer een safe space

Zorg in de eerste plaats voor een veilige en gastvrije ruimte, letterlijk en figuurlijk, waar zowel auteurs als toeschouwers zich welkom en veilig voelen. In opdracht van Kaaitheater en Kunstenpunt deed Olave Nduwanje onderzoek naar safe spaces. Onder de noemer Better Practices for Safe(r) Spaces. voerde Olave gesprekken met organisatoren van safe(r) spaces in en buiten Brussel. Die gesprekken kun je beluisteren in de gelijknamige podcast.

Aarzel niet om aanpassingen te doen

Vermijd stereotypering op vlak van beeldvorming in je externe communicatie en investeer ook in aanpassingen voor mensen met een beperking. Sommige aanpassingen vragen (slechts) een kleine investering, denk maar aan het inschakelen van een gebarentolk op een festival of de toegankelijkheid van je website voor blinden en slechtzienden, maar maken een groot verschil. Dat kunnen ook erg praktische aanpassingen zijn, zoals een toegankelijk toilet of voldoende ruimte tussen bibliotheekkasten voor een rolstoel. Bij het kiezen van je evenementslocatie kun je bovendien extra aandacht besteden aan de kindvriendelijkheid van je locatie of de bereikbaarheid met het openbaar vervoer.

Stel je kwetsbaar op

Wees als organisatie niet bang om je imago te wijzigen en te signaleren aan het publiek dat je ervoor openstaat om te verbeteren en je in te zetten op vlak van inclusie en diversiteit. Durf daarom af te stappen van vertrouwde keuzes en kies niet altijd  voor oplossingen die het meest voor de hand liggen. Om je publiek te overtuigen van je inzet, ben je het best eerlijk. Werken aan inclusie is voor instellingen een leerproces, dat wil niet zeggen dat je de dingen niet kan of moet veranderen, maar wel dat je niet al het werk tegelijk kunt doen en dat parcoursfoutjes een onvermijdelijk deel van het proces vormen. Erken die kwetsbaarheid, ze is nu eenmaal nodig voor verandering en bewijst je integriteit en oprechtheid. 

Maak een begin

Weet je niet waar te beginnen? Voor veel doelgroepen kun je een organisatie aanspreken die je mee op weg kan helpen:

Op de hoogte blijven?

Wil jij meewerken aan een inclusievere boeken- en letterensector in Vlaanderen? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief en we houden je op de hoogte van alle kansen en projecten van Elk verhaal telt.